Anmeldelser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Engagement og æstetik

 Med livrem og seler, i pose og sæk, fra asken til ilden. Vores sprog er fuldt af sådanne udtryk, der udover en rent praktisk, dagligdags betydning også fungerer som ordsprog eller som sprogspil.

 

Karen Ette er en kunstner, der i høj grad benytter sig af sprogspil i værker, der strækker sig fra malerier til skulpturer og installationer og med brug af mange forskellige slags materialer. Tag f.eks. ”Sikkerheds-Topmøde”. Dette værk, en installation, består af fire puder, hver især opbygget af sammenflettede sikkerhedsseler fra biler. Sikkerhedsseler, der også binder de fire puder sammen i en større firkant. Pointen er enkel, ja, forbilledlig: de fire stormagter er gensidigt afhængige af hinanden. De burde i hvert fald være det, men hvor den enkelte pude eller stormagt hænger ganske godt sammen, kan enhver med et enkelt tryk løsne de seler, der kæder puderne fast til hinanden. Med andre ord: freden og fordrageligheden er et skrøbeligt foretagende, der hvert øjeblik kan briste på grund af menneskelig dårskab. Og gør det ustandseligt, ved vi jo. Alt i alt, et meget præcist billede af den øjeblikkelige verdenssituation, Karen Ette her har skabt.

 

Man kan også tage værket ”Tæppebombning. Her ser vi et podium, hvorpå der er placeret en hvidmalet spånplade med et dekorativt mønster af skiftevis hvide gipsfly og tomme patronhylstre i messing. Ved første øjekast lignet værket netop et tæppe med et flot rytmisk mønster, som man finder det i persiske tæpper, men hurtigt opdager man realiteterne: at de gyldne patronhylstre ligner bomber, massivt og dødeligt nedkastet af de aerodynamisk opbyggede bombefly. Altså et værk, der tematiserer det desværre alt for velkendte fænomen, tæppebombning.

 

Karen Ette, der heller ikke er bleg for at beskæftige sig med religion, hvad hun har demonstreret i små blandformsmalerier med såvel kristne som islamiske symboler, laver ikke kun storpolitiske kommentarer. ”Askepotsko” er en naturalistisk udseende damesko med spænde, opbygget af små sammensmeltede glasskår. Ikke rar at tage på fødderne, hverken for Askepot eller den hob af håbefulde kvinder, der tror, at skoen passer lige nøjagtigt til deres fod. Et værk, der både er smukt og smerteligt og leder tanken hen på en modeindustri, og en beredvilligkreds kreds af kunder, der er parat til at ofre det fysiske velbefindende til fordel for at være med på den øjeblikkelige trend. Hug en hæl og klip en tå!

 

Med værker som disse demonstrerer Karen Ette, at hun er en kunstner, som sætter store og alvorlige emner på dagsordenen, storpolitiske, såvel som kønspolitiske og religionshistoriske. Hun gør det imidlertid på en måde, der i høj grad respekterer og udnytter de enkelte materialers egenart. Eller med en anden formulering: hendes værker tilbyder både noget for tanken og for sanseapparatet. De er på samme tid tankevækkende og smukke. Noget, der efter undertegnedes mening, kun er med til at øge deres virkning og fascinationskraft.

Tom Jørgensen, redaktør af Kunstavisen, Bachelor i Kunsthistorie

 

Denne tekst er i Tom Jørgensens bog:

101 kunstner 2010

Anmeldelse i Årbogen: Kunst 06 af værket "Danish flag under construction"

 

 

www.karenette.dk